Alida Monica Doriana Barbu
Domeniul Cognitiv este un nou spațiu de competiție, dincolo de domeniile terestre, maritime, aeriene, cibernetice și spațiale. Componenta cognitivă reprezintă a treia dimensiune operațională a războiului, alături de cea cibernetică si cea fizică. Strategiile, instrumentele și tehnicile războiului cognitiv implică preluarea controlului asupra locurilor, grupurilor, unităților, organizațiilor și națiunilor, prin țintirea și afectarea creierului personalului lor, civil și militar.
Backes & Swab în 2019 defineau războiul cognitiv drept „o strategie care se concentrează pe modificarea modului în care o populație-țintă gândește și, prin aceasta, a modului încare acționează, in timp ce Bernal et al. în 2020 considerau războiul cognitiv drept „armarea opiniei publice, de către o entitate externă, în scopul (1) de a influența politica publică și guvernamentală și (2) de a destabiliza instituțiile publice.”
Războiul cognitiv a emers recent din formele anterioare de război non-cinetic (cum ar fi operațiunile PsyOps și Războiul Informațional), utilizând noile tehnologii de comunicare și informații, în special AI.
Programul NeuroStrike al Partidului Comunist Chinez” reprezintă un nou tip de armă neurologică capabilă să dezactiveze capacitățile cognitive ale țintelor și să le controleze creierul. Această armă poate cauza probleme neurologice la oameni și reduce gradul de conștientizare, reprezentând o componentă de bază a strategiei Chinei de război asimetric împotriva SUA și aliaților săi din Indo-Pacific. Armonizarea neuroștiinței în China se extinde cu mult dincolo de sfera armelor clasice cu microunde, incluzând utilizarea de interfețe om-computer distribuite masiv pentru a controla populații întregi, precum și arme concepute pentru a provoca daune cognitive. Inamicii CHINEI pot fi eliminați prin aceste arme ce insuflă frici intense sau prin alte forme de incoerență cognitivă care duc la inacțiune.
China a lucrat de mult timp pentru a dezvolta o strategie de a câștiga războaie fără a lupta cu adversarii, în conformitate cu dictonul lui Sun Tzu. La sfârșitul anilor 1990, Strategia „Fără contact” viza crearea confuziei în sistemul de comandă și control al adversarului, în timp ce în 2014, „Strategia celor trei războaie” presupunea combinarea războiului psihologic, media și a celui legal.
Lasă un răspuns